468x60 Ads

Friday, May 25, 2012

Ciri Guru Yang di Benci Murid

1. Mengajar sekedar mau menghabiskan silibus, bukan mau anak faham. Guru yang macam ini selalunya tidak mempunyai perencanaan yang betul, atau terlalu sibuk dengan tugas. Atau ada buat part time, agak-agaknya.

2. Mengajar tak ikhlas. Semata-mata mengharapkan gaji. <_<
Ada sesetengah orang bila dah menganggur atau tak dapat cari kerja, akhirnya pilih kerja sebagai guru. Malangnya, apabila udah jadi guru, dia tidak mengajar dengan bersungguh-sungguh, sebaliknya cuma mengharapkan cukup bulan dan dapat gaji.


3. Mengajar sok sendiri. :angry:
Mengajar tanpa mempedulikan pelajar-pelajar di dalam kelas. Ada yang 'bercakap dengan papan tulis' . Tension betul, jadi bete...ata seorang pelajar


4. Pilih kasih.
Sebenarnya, bukan pelajar yang kurang, diperhatian ...malah Pelajar yang diberi perhatian lebih disebab oleh kelebihannya (mungkin cantik/comel, atau mungkin pandai) kasihan siswa ini sebab pasti akan menjadi mangsa iri hati rakan-rakan sekelasnya. Justru, guru harus memberi perhatian yang sama rata/bisa adil kepada sema siswanya.


5. Suka geregetan dengan pelajar.
Ada guru yang suka membawa masalah di rumah ke sekolah dan mungkin sebaliknya. Jadi bawaannya mau marah aja kepada siswa....ditanya marah..diam marah...ribut tambah...murka dech...

0 comments:

Post a Comment